Banner-Sustainability-Collaborations

SAMENWERKING

 

JUNIOR ACHIEVEMENT COMPANY VINDT NIEUWE TOEPASSINGEN VOOR TRANEMO-DOEK

In het najaar van 2018 werd Tranemo door het Junior Achievement-bedrijf Flameless benaderd om te overwegen afvalstof te verkopen ter ondersteuning van hun bedrijf om vlamvertragende schorten te maken. Het jonge bedrijf werd gerund door Jonathan Anderson, Peter Hörstedt, Vendela Palmqvist en Ida Andersson. Dit leek een logische samenwerking voor Tranemo te zijn, in lijn met haar World Care-visie. Tranemo was ook benieuwd naar het bedrijf en maakte van de gelegenheid gebruik om de jongeren achter de schorten business te interviewen.


Hoe zijn jullie op dit bedrijfsidee gekomen?

We hadden toegang tot vlamvertragend afvalweefsel en we dachten: wat kunnen we hiermee doen om het nuttig te maken? Iemand stelde voor dat we een schort zouden kunnen maken. Het doek voelt goed aan, het is gemakkelijk te vervaardigen en we denken dat we veel kunnen verkopen.

 

Hoe ging het toen jullie het ontwerp ontwikkelden?

We spraken met verschillende chef-koks om te zien welke eigenschappen ze op een schort zouden willen hebben. Zo kwamen we tot de conclusie dat aan de buitenkant een zak en een handdoek lus genaaid moesten worden.

 

Wat is er uniek aan het schort?

Veiligheid is het allerbelangrijkste, maar we benadrukken ook dat elk schort uniek is. We combineren veel verschillende zakken en handdoek lussen. Als je een schort bij ons koopt, heeft niemand er zo een - het is uniek. Bovendien zijn alle gebruikte materialen van afvalstof, zelfs het leer en de verpakking waarin ze worden geleverd. Dit maakt het een zeer milieuvriendelijk product dat voor ons erg belangrijk is.

 

Hoe verloopt de productie?

De onderdelen worden in Tranemo gesneden. Vervolgens worden de schorten genaaid bij Idésömnad in Borås. Zakken en handdoeklussen zijn gemaakt van leer van Elmo, we naaien ze zelf. Wij vinden het belangrijk dat alle productie lokaal plaatsvindt. We hadden de mogelijkheid om in Polen te produceren, maar dat wilden we niet. Alles moet lokaal gebeuren met aandacht voor duurzaamheid.

 

Wie koopt het schort?

Op dit moment is een groot percentage naar bedrijven gegaan. We hebben het schort op de markt gebracht als kerstcadeau aan bedrijven. Ook via social media, beurzen en kerstmarkten hebben we veel verkocht aan particulieren.

 

Heb je iets geleerd van het draaien van dit junior project?

Dat het belangrijk is om een visie te hebben met toekomstige doelen. We hebben ook veel geleerd over productie en regelgeving. We hebben inzicht gekregen in hoe je een bedrijf moet runnen en hoe je een merk opbouwt.

 

Wat vind je van de toekomst van het bedrijf?

Momenteel hebben we maar één schortontwerp, maar het is de bedoeling dat we handschoenen, pannenlappen en handdoeken gaan toevoegen.


Flameless UF